یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت، ظهر امروز (پنج‌شنبه ۷ اردیبشت ماه) در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران استان که جهت بازدید از لندفیل سراوان و مشاهده اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری رشت آمده بودند، به ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات صورت گرفته پرداخت.

مهیار سماکچی در پاسخ به پرسش خبرنگار حکایت گیلان در مورد وضعیت لندفیل سراوان، شرکت کود آلی و مشکلات فعلی زباله رشت گفت: ظرفیت کود آلی تکمیل شده است و حتی برای ۱۰ روز آینده نیز ظرفیت ندارد، ریجکت هر هزار تن زباله ۴۰۰ تن است و برای ۶۰ درصد باقیمانده باید مکانی جهت دفن زباله فراهم شود.

شرایط سراوان بهتر شده است

سماکچی در مورد شرایط فعلی لندفیل سراوان تصریح کرد، با اقداماتی که طی این مدت و توسط شهرداری و شرکت پیمانکار انجام شده، شرایط محیطی سراوان بهتر شده و شاهد کاهش ملموس بوی بد، هجوم مگس‌ها و نفوذ و گسترش شیرابه‌ها هستیم.

همه استان باید به شهرداری رشت کمک کنند

وی افزود: در مورد معضل سراوان، در اصل مسئول این مشکل زباله که حاصل ۳۷ سال انباشت غیرکارشناسی زباله‌های کل استان گیلان بوده فقط شهرداری و شورای شهر رشت نیستند، چون در این سال‌ها صرفا زباله شهرستان رشت نبوده که در اینجا تخلیه و انباشته شده باشد، بلکه زباله کل استان همواره به اینجا منتقل شده است.

از شهرستانهای مختلف زباله به سراوان آمده و وظیفه کل استان است که به شهرداری رشت کمک کنند.

درست است که مسئولیت جمع آوری، انتقال و تخلیه زباله با شهرداری است،اما به طور مثال جایگاه دفن و تخلیه زباله‌ها را باید استانداری مشخص کند و اینگونه نیست که شهرداری و شورا به تنهایی بتوانند مشکل را حل کنند.

پرهیز از رویکرد احساسی ، نمایشی و شعارهای پوپولیستی و انتخاباتی

عضو شورای شهر شهر رشت در ادامه سخنان خود بیان داشت: حل مشکل سراوان و در مجموع حل مشکل زباله رشت و استان گیلان نیاز به مساعدت و همکاری بیشتر ارگان‌های مربوطه و مرتبط دارد و از طرفی برخی شعارهای پوپولیستی، انتخاباتی  و احساسی ‌نه تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند بلکه مشکل را پیچیده‌تر می‌کند.

 وی گفت: هیچ‌کدام از ما دوست نداریم زباله‌ای  وارد سراوان شود، اما کدام نقطه جهت دفن زباله در نظر گرفته شده است؟ آیا تخلیه زباله در گوشه و کنار، در کنار رودخانه و پل و نهر آب بهتر است؟ این که خودش بدتر است و آلودگی محیط زیستی مضاعفی ایجاد می‌کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان